måndag 29 november 2010

Det regnar pengar

114 miljarder Euro. Det är summan av de investeringar som väntas ske i Barentregionen de närmaste tio åren. Regionen har aldrig tidigare stått inför en sådan snabb tillväxt.

"The Barents Region is entering the initial phase of an unprecedented boom." Det är den norska statliga nyhetssajten BarentsObserver tillsammans med bland annat finska Uleåborgs universitet som har räknat ut detta.

Man kan sammanfatta det, som BarentsObserver redan har gjort, med orden "den arktiska framtiden är nu".

Att Ryssland tänkar elförsörja de nya arktiska projekten redan med start 2012 genom åtta nya flytande kärnkraftverk har nu uppmärksammats både av BBC och TIME och givetvis en mängd norska medier. För fler norska artiklar googla "flytende atomkraftverk".

Svenska medier har mig veterligen ännu inte rapporterat vare sig detta eller att Kina nu också startar projekt i Arktis.

Eftersom svenska medier envetet fortsätter att tiga om de enorma förändringar som nu sker i norr är det bara att bita ihop och följa utvecklingen genom BarentsObserver. En mycket relevant ny bok på engelska vill jag passa på att rekommendera: The Future History of the Arctic av Charles Emmerson. När jag är färdig med den tänker jag recensera den, men jag vågar redan säga: ett måste om man är intresserad av framtiden i norr.

Det finns riktigt bra relevanta svenska böcker, men de är inte helt aktuella eftersom de har några år på nacken. Min favorit är Ajunngilaq - arktiska ögonblick (1997) av Magnus Elander och Staffan Widstrand. Ur den boken citerar jag en medlem av danska försvarsmaktens mest extrema elitförband, grönländska Sirius: "Vi ska kunna allt utom att föda barn". Boken finns nog inte längre att köpa någonstans men säkerligen finns den på många bibliotek.

Inga kommentarer: