onsdag 15 juni 2011

Min bästa vän i Ryssland

Min bästa vän i Ryssland, Roman Kravtjenko-Berezjnoj, här som sergeant i Röda armén.

Min bästa vän i Ryssland har avlidit. Jag hade inte tänkt använda denna blogg för personliga nyheter men i detta fall tycker jag mig ha särskilda skäl att berätta om en god väns död.

Roman Kravtjenko-Berezjnoj hette han och han föddes 1926 i en tsarrysk officersfamilj i Polen och avled den 20 maj i år i sin nya hemstad på ryska Kolahalvön. Jag fick dödsbudet idag och det smärtar mig trots att vi bara hann mötas ett par gånger. Men vi hade desto mer kontakt per mail och telefon. Tusentals mail, eftersom jag var redaktör för hans självbiografi i engelsk översättning: Victims, Victors.

Ett litet utdrag på svenska ur boken finns i min senaste bok, Tyskar och allierade i Sverige.

Jag skriver lite mer om Roman och hans bok på min andra, engelskspråkiga blogg. Först tänkte jag inte skriva något alls på nätet men oron i kroppen var plågsam och jag fann att det hjälpte något att "skriva av sig" om hur jag minns Roman och varför jag är så tacksam över att ha fått lära känna honom, en högst levande del av det förra Ryssland och en representant för allt gott i det eviga Ryssland - som jag ser det.

Inga kommentarer: