torsdag 28 juli 2011

Mer kvar av tyskarna i Sverige

Jag som trodde att allt var borta! Här är ingången till en av barackerna som tyskarna använde i Långträsk.

Gräv där du står, heter det. Nog tyckte jag att jag hade grävt rätt bra i min egen hemkommun, alltså Piteå. Men igår blev jag varse av en kunnig läsare att krigssjukhuset i Långträsk delvis finns kvar.

I Tyskar och allierade i Sverige berättar jag om krigssjukhuset i Långträsk - sex mil väster om Piteå - som 1940 vårdade en mängd tyska soldater från slaget om Narvik, bland annat fallskärmsjägare. Jag var efter ett besök i Långträsk 2001 säker på att inget fanns kvar av sjukhuset.

Men så, igår, blev jag varse att på själva platsen för krigssjukhuset är visserligen allt borta, men på två ställen utanför byn finns flyttade segment av sjukhuset kvar, i förvånansvärt bra skick. Här en till del, som tjänar som garage/förråd:

Skicket är förvånansvärt bra.

Säkert finns det ännu fler rester av både tyskar och allierade i Sverige som jag ännu inte känner till. Vad månde dyka upp härnäst?

Inga kommentarer: