tisdag 11 oktober 2011

Årets bok: Krigare

Årets bok på svenska om militära ämnen, om jag får välja.

Ursäkta att det blivit lite glest mellan inläggen men jag har varit på krigsförbandsövning (mer om den i ett senare inlägg). Så nu får det bli en trippelkortrecension.

Senaste numret av Pennan och Svärdet (10/2011) innehåller ovanligt många måste-böcker. Månadens förmånsbok lär nog "sälja sig själv" (fast den finns enbart inom SMB) eftersom det är den första boken på svenska specifikt om Waffen-SS-divisionen "Nordland", som dock inte var så pass skandinavisk som man ville ge sken av - bara en av flera myter som boken tar upp. Bokens titel är Division Nordland i strid och eftersom jag är nära vän till två av bokens författare bör jag inte recensera den men det är kalla fakta att boken innehåller en mängd nya uppgifter och fotografier, även om och av divisionens sovjetiska motståndare.

Hur var det på gräsrotsnivå och varför stred man och fortsatte att strida? Det är frågor som denna bok försöker besvara.

Nästa bok i Pennan som jag särskilt vill nämna är Frontsoldaten av Stephen G. Fritz, som är en av de bästa böckerna som skrivits om "vanliga meniga" i Wehrmacht. Eftersom nästan 8 av 10 tyska soldater stred på östfronten är det också soldatlivet vid den fronten som står i fokus men även utbildning och motivation. Boken kom 1995 på engelska, jag har inte hunnit jämföra originalet med den svenska översättningen (den kom för bara någon vecka sedan) men den verkar klart OK.

Boken skildrar rysk historia fram till nutiden så egentligen borde väl Putin ha varit med på omslaget. Snyggt är det dock.

Östfronten finns även med i nästa bok, Ryssland av en av Sveriges verkliga experter på landet, Kristian Gerner (en av mycket få i väst som förutsade Sovjets fall redan på 1970-talet). Men i denna bok är det inte några förband eller militära kartor. Professor Gerner visar, kanske bättre än vad någon tidigare har gjort på svenska, att det förflutna, även äldre krig, verkligen spelar roll i den ryska kulturen, även i vardagen.

Ryssland är både en bok om hur ryssar ser på sin egen historia och om hur landet utvecklats från Rurik till Putin. Särskilt uppskattar jag avsnitten om sovjetisk film och svenska inslag i rysk historia. På köpet lär man sig mycket om Ukraina och Belarus/Vitryssland.

Slutligen, årets bok på svenska av mer militär natur, om jag får välja, krigskorrespondenten Johanne Hildebrandts reportagebok Krigare. Hildebrandt skriver om de svenska militära insatserna i Afghanistan med fokus på soldaternas utmaningar och vardag. Hon lyckas förmedla närvarokänsla och skriva både sakligt (men inte enbart) och trovärdigt. Hon borde få någon sorts pris för denna bok. Kommer det ut någon bättre på svenska före årets slut får jag problem men... tror inte det är möjligt.

Tänkvärda tips från Hildebrandt till blivande krigskorrespondenter finns här.

Inga kommentarer: