måndag 6 februari 2012

Specialförband ska ta över


Så här skildrar brittisk militär-TV (BFBS) Afghanistans framtid.

Enligt New York Times kommer de amerikanska specialförbanden att få allt större ansvar i Afghanistan, kanske till och med utökas numerärt. Detta alltså i takt med att vanliga förband minskar.

Artikeln i NYT väckte minnen till liv hos undertecknad. Vad var det jag själv skrev på 80-talet om specialförband och Afghanistan? Så där, nu har jag klippet framför mig. Det är från februari 1987 (hm, 25 år sen exakt) ur brittiska Armed Forces. I artikeln beskrev jag hur sovjetiska luftlandsättningsförband och specialförband den senaste tiden (slutet av 1986) fått en större roll. Mina huvudkälla då var förutom dagspress och facktidskrifter en modig vän vid en svensk lokaltidning som flera gånger begav sig in i Afghanistan högst frivilligt och inofficiellt.

För övrigt uppmärksammas nu i både NYT, Army Times och flera andra amerikanska tidningar en amerikansk överste som är väldigt kritisk till amerikansk officiell rapportering om utvecklingen i Afghanistan.

Inga kommentarer: