måndag 12 mars 2012

Om kriget kommer - som diorama


Från gammal semesterfilm till diorama. Sånt här höll jag på med som tonåring, men så här extremt duktig blev jag inte.

Diorama, alltså miniatyrlandskap med olika byggmodeller, det var en av mina hobbys under drygt tio år. Därför skulle jag mer än gärna vilja lyssna på Sveriges kanske skickligaste dioramabyggare, Jonas Dahlberg.

Dahlberg är mannen bakom megadioramat "Om kriget kommer" som finns att se i Arsenalen. Bor du i eller i närheten av Stockholm har du i helgen (17-18/3) chansen att få träffa Dahlberg och många av hans skickliga modellbyggarkollegor och se deras verk under modellexpon 08 Open i Skytteholmsskolans idrottshall i Solna.

Evenemanget samlar hundratals toppmodeller med och utan dioramor, av alla möjliga slag. Årets modelltemaklass är förebilder ur böcker och filmer.

Med på expon finns även Lennart Andersson, författare till den fenomenala flygboken ÖBs klubba, som handlar om Första flygeskadern. Boken valdes till Sveriges bästa flygbok 2011. En annan författare man kan få lyssna på under expon är flyghistorikern Jan Forsgren, som berättar om amerikanska Flygande fästningar i svensk tjänst.

Jag deltog som tonåring i evenemangets föregångare, IPMS Open, och lyckades vinna en klasseger. På min personliga blogg har jag lagt ut en bild av en av de projekt jag lade ner mest jobb på, en modell av pansarbilen Dingo. Jag har förresten inte lagt ut några bilder av den helt färdiga modellen...

Inga kommentarer: