onsdag 28 mars 2012

Sveriges hemligaste rum


SVT-klassikern från 2008 om Bodens fästning.

Det finns otaliga bunkrar i Boden men det var först ifjol som jag fick se radiobunkern och blev allvarligt fascinerad. Igår var jag gäst hos Boden Radio, den unga förening som verkar för att bevara just radiobunkern.

Det var en klart givande visit, som gjorde att jag blev ännu mer förvissad om hur spännande radiobunkern är. Den är platsen för den allra första officiella svenska rundradiosändningen, alltså vanlig radioutsändning riktad till allmänheten. Lägg därtill att tusentals krigsfångar under första världskriget fick kommunicera med sina nära och kära genom just Boden Radio; att man var radiolänken till Sveriges statliga gruva på Spetsbergen (Svalbard); spelade en viktig roll för zeppelinare och inom signalspaning med mera.

Känner du samma sak som jag, missa inte att gå in på Boden Radios hemsida.

Sen bör du notera ett datum i kalendern eftersom lördagen den 26 maj högst sannolikt blir enda tillfället någonsin för dig och mig att besöka några av Sveriges hemligaste rum i både norr och söder.

F.ö. innehåller senaste numret av Soldat & Teknik (2/2012) ett reportage om radiobunkern under rubriken "Här skrevs radiohistoria".

1 kommentar:

Anonym sa...

Glöm inte den permanenta utställningen om Boden radio som finns på Försvarsmuseum Boden (www.forsvarsmuseum.se) där även sändaren som sände den första radiosändningen i Sverige finns.

/TW