fredag 24 augusti 2012

Thor Heyerdahls specialoperationer

Trailer för filmen om Thor Heyerdahl som har premiär idag.

Fallskärmsjägarskolan i Karlsborg i all ära, men den första militära fallskärmsskolan i Sverige startades faktiskt i Luleå, av den högst bioaktuelle norrmannen Thor Heyerdahl.

Idag skriver DN:s Nicholas Wennö om huvudpersonen i "Kon-Tiki", den nya norska storfilmen: "Heyerdahl är ett slags filosofisk mjukversion av Indiana Jones - fast helt utan oxpiskor, våld och nazister".

Nu har jag ännu inte sett filmen ifråga så jag kan inte säga om Wennö lyckats missa en bit av filmen eller om den biten av Heyerdahls liv inte fick komma med i filmen - vilket vore rätt konstigt eftersom filmen bygger på framgången med "Max Manus". Hursomhaver är Wennös påstående fel. Heyerdahl deltog aktivt i kampen mot tyskarna, i en fallskärmsburen inhämtningsstyrka på Nordkalotten som han själv startade i Luleå. Jag var medveten om detta och kontaktade Heyerdahl på 90-talet och fick flera trevliga brev från honom.

Jag var vid samma tid i kontakt med Heyerdahls närmaste militära chef, Björn Rörholt från Special Operations Executive (SOE) och en av Norges högst dekorerade officerare i modern tid. Rörholt kom efter kriget att hjälpa Heyerdahl med radiosambandet för expedition Kon-Tiki.

Jag har berättat om Heyerdahl och Rörholt och deras fallskärmsskola i Luleå (på F 21) och fallskärmsoperationer på Nordkalotten i min och James F. Gebhardts bok Slaget om Nordkalotten. Boken är slutsåld sen några år men kommer inom kort åter att finnas tillgänglig.

Inga kommentarer: