fredag 7 september 2012

Främlingslegionen nästa

Legionens aktuella rekryteringsvideo innehåller två svenska ögonblick, Hägglundsbandvagnar hos legionen i snö och djungel.

Nej, jag har inte gått med i legionen, utifall nu någon bloggläsare spekulerade i det. I ett av Främlingslegionens rekryteringskontor har jag dock varit.

Det var under en Normandieresa 1984 som jag passade på att besöka ett rekryteringskontor. Men tror jag var mest nyfiken och egentligen bara intresserad av att få deras rekryteringshäfte - som jag har kvar i mina hyllor om svenska frivilliga.

Men legionen är dock aktuell på så vis att jag särskilt tipsar om boken Vietnamkriget: Slaget vid Dien Bien Phu av Howard R. Simpson, som var på plats när det hände och efter slaget intervjuade deltagare från båda sidor inklusive general Giap. Främlingslegionen finns givetvis med i boken i hög grad. I den nya bokserien om Vietnam dyker även mina vänner Lennart Westberg och Bo Sunnefeldt upp som författare av några avsnitt.

För övrigt, några svenskar har märkligt nog trivts i legionen, jag har funnit sådana (även nutida) och skrivit om några av dem i Svenskar i krig. Men på det stora hela verkar svenskar sällan trivas i organisationen.

Till den verkliga anledningen för min långa bloggtystnad återkommer jag inom kort.

Inga kommentarer: