fredag 5 oktober 2012

Hemvärn istället för armé?

Europa är åter i ett dramatiskt läge, Turkiet och Syrien beskjuter nu varandra. Klippet belyser att Turkiet blivit mer militärt självförsörjande.

Just hemkommen från en hemvärnsövning öppnar jag senaste numret av Tidningen Hemvärnet och läser chefredaktör Therese Åkerstedts ledare "Andra får betala" och därefter två finska rapporter med häpnadsväckande detaljer.

Åkerstedt skriver att "det går bra för hemvärnet", liksom jag själv just kunnat konstatera. Därmed inte sagt - och det påstår inte heller Åkerstedt - att allt skulle vara bra med hemvärnet. Så är inte fallet. Hennes "bra" syftar på att hemvärnet 2012 och för några decennier sedan är olika saker. Då var medelåldern hög och man kunde bara drömma om att få bandvagnar med mera. Åkerstedts budskap denna gång gäller inte hemvärnet utan det övriga svenska försvaret, "om vi kommer att ha något kvar".

Chefredaktören går igenom mer exakt vad som oroar henne vad gäller försvaret i sin helhet: försvarspolitiken, ekonomin, Prio och rekryteringen. Hon efterlyser en "realistisk och långsiktig försvarsplanering" men undrar även: "kommer vi att ha tid att återta vår militära förmåga?"

Åkerstedt tar även upp det fenomen som du just nu sitter (eller står) och tar del av: "bloggar och upprop om försvarspolitiken är ingen tillfällighet utan en symtom på sjukdomen kortsiktighet".

Jag tar inte illa upp. Tvärtom faktiskt. Jag är nog inte ensam "försvarsbloggare", om att egentligen önska göra något annat. Alltså, att blogga är givande, men för min del skulle jag egentligen vilja blogga enbart om militärhistoria, inte nutida händelser. Att jag ofta ändå skriver om nutiden beror på att svenska nyhetsredaktioner skurit ner sin bevakning av försvar och säkerhetspolitik. Av just den anledningen är denna blogg nu först med att tipsa om en ny finsk rapport om det ryska taktiska robotsystemet Iskander. Någon motsvarande öppen redovisning för det systemet torde inte ha publicerats någonstans. Klarspråket i rapporten "Russian Military Policy and Finland" är kanske ännu mer imponerande.

TILLÄGG 20:15
Läget mellan Syrien (som stöds av Ryssland) och Turkiet (som stöds av USA) har trots gränsöverskridande beskjutning med granatkastare och artilleri inte utvecklats till regelrätt krig mellan länderna men denna militära kartbild och tabell åskådliggör det allvarliga läget.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hemvärn istället för arme?

Ja, det är verkligheten för landet Sverige i många år framåt. Med nuvarande förutsättningar lär vi tyvärr inte ha något som liknar en arme inom överskådlig framtid (läs -2040).
Detta gäller dock endast för en svensk arme. En arme av annat ursprung kan vi få väldigt snabbt.

Jag kan inte förstå varför man inte gör en kraftansträngning och satsar på hemvärnet där man får betydligt mer effekt per krona omedelbart?
Låter man det gå ett par år till börjar tiden för satsningen närma sig utgången av bäst före.
Hemvärnet är bra mycket bättre än för tio år sedan. Dock behövs betydande satsningar för att det skall bli bra.

Slutligen en helt annan fråga.
Vet du något om kryssaren HMS Frobishers två besök i Gullmarsfjorden? Jag får inte loggböcker och annat att stämma.
Hennes första, före kriget som skolskepp, besök finns dokumenterat med bilder och annat. Dock stämmer inte detta med de officiella handlingarna.
Någon på bryggan lär ha haft anknytningar till just Gullmarsfjorden. Därav besöken och mörkläggningen?

Andra besöket, under kriget, ska ha gjorts efter en olycka ombord och personal (enligt mina undersökningar brännskadade av ånga) skall ha överförts till svenska sjukhus. Dessutom lär fritagna svenska sjömän, ur handelsflottan, ha satts iland.
Problemet är att enligt hennes logg var hon på andra sidan jordklotet vid detta tillfälle. Terje Fred har skrivit lite om fartyget men inte heller han verkar få någon rätsida på hennes andra besök.
Vet du något eller någon som kan lysa lite åt mig?

Teaterdirektören.

Lars Gyllenhaal sa...

Önskar jag kunde hjälpa dig men hoppet får stå till andra som läser denna blogg!
Bästa,
Lars

Anonym sa...

Nyligen har Särskilda beredskapspolisen lagts ned och Sverige har, mig veterligen, längre ingen resurs att sätta in i s.k "skymmningsläge" för bevakning av flpl, tv-master o.s.v.Kan det vara så att Hemvärnet tagit över denna uppgift?Om fallet är så önskar jag att Hemvärnet får överta all den fina utr.i form av vapen och nya ledningsbussar som finns.