onsdag 17 oktober 2012

Vad säger Guldburkens Vänner?

En portion jag nyligen åt upp i skogen.

Ola Skinnarmo förklarar hur själva maträtterna i 24 Hour Meals funkar.

Så har även hemvärnets nordliga delar, och därmed undertecknad, nåtts av "24 Hour Meals Combat Edition Generation 5". Därför gör jag ett litet undantag för denna blogg och tycker till.

För den som vill se exakt vad det här livsmedelssytemet består av, vilka 10 menyer som ingår finns denna hemsida.

Min snabbrecension blir: bra frukostar och rätt kul att yoghurt i pulverform smakar nästan som vanlig yoghurt. OK luncher och middagar. Men varning för det USA-tillverkade kvällsmålet honungsgrillat nötkött i grovt bröd. Låter gott men smakar mysko och i två fall var de trots till synes hela förpackningar mögelangripna - vilket man givetvis inte alltid ser ute i fält. Kolla alltså (med ficklampa) innan du tar en tugga.

Stora frågetecken för tillbehören, generellt sockermängden och särskilt Medium Picante och Squeeze Peanut Butter från Wisconsin samt jordnötterna från Thailand. Varför jag är tveksam till livsmedel från andra kontinenter? Tja, förutom att det inte är klimatsmart är det väl knappast heller särskilt tryggt. Har vi riktig tur slipper vi kanske traditionellt krig, men förr eller senare kommer en verklig global pandemi, annan större naturkatastrof eller en större ekonomisk kris typ den försvaret i Schweiz nu förbereds på. Visst finns det ett speciellt ord för att vara beredd på störd eller avbruten import av livsmedel? Hm, någon som har bättre minne??

Givetvis har det här med Försvarsmaktens livsmedel redan diskuterats en hel del på forumet SoldF, men att mat kommer från USA och Thailand verkar inte ha diskuterats, eller har jag läst tråden för slarvigt? Vad säger Guldburkens Vänner?



3 kommentarer:

Anonym sa...

Min erfarenhet av detta fabrikat livsmedelssystem illamående efter tre dygn utan annan kost. Vätska intogs kontinuerligt i enlighet med gällande instruktioner. Är laktoskänslig så antalet tillgängliga menyer är starkt begränsad.
Det som blev min "räddning" var Bullens pilsnerkorv med den i magen mildrades illamåendet och magfunktionen normaliserades.
HVINSATS Soldat.

Cormorant sa...

Dette ser ut som nærmest en ny utgave av svensk-norske FR2000. Det at thai-mat fortsatt er med (du har vel sikkert vært borti han ene karen i et hvert kompani som faktisk *likte* Royal Thai, og den stanken som fulgte med :P). Det med den amerikanske maten er også litt bekymrende...

Lars Gyllenhaal sa...

Jag åt lite för mycket Bullens under min vpl - vi brukade snabbvärma dem på gasturbingallret på strv 103. Men nu kan jag åter äta dem. Ang thaimaten, aha var det DEN...

:-)