onsdag 11 december 2013

James Blunts möte med VDV

James Blunt sjunger "No Bravery", om sin tid i Kosovo.

Nyligen höll jag ett föredrag om min senaste bok och fick en anmärkning. Den gällde det som står i boken om James Blunt när han var med om den märkliga incidenten med ryska luftlandsättningstrupper (VDV) i Kosovo 1999.

Personen som anmärkte menade att Blunt inte varit officer i Kosovo, utan haft någon grad under officer. Jag kan dock bekräfta att Blunt var fänrik när han for ner till Balkan och sedermera blev kapten. Det framgår inte bara av klippet ovanför och nedanför utan en lång rad andra källor. Ingen längre faktatext är felfri, så inte heller någon av mina böcker. Men detta med Blunt är inget fel. Nå, tack vare anmärkningen fick jag nu anledning att ta upp den starka låt som jag nämner i boken, se klippet ovan. Passar även på att lägga in "Blue On Blue" här nedanför, från BBC för några veckor sedan. Som många här vet kommer uttrycket blue on blue också från det militära och innebär att man råkar beskjuta egen trupp.

6 kommentarer:

Tobias sa...

Hej Lars,

Hör egentligen inte alls o göra med ditt inlägg här...
Men, jag missade tyvärr när du var på marinmuseet i karlskrona och höll ditt föredrag, hade verkligen viljat suttit med o lyssnat på dig där!
Filmen du visade där, om jakten på grodmannen på Almö, skulle inte du kunna lägga upp den här på din sida, skulle väldigt väldigt gärna vilja se den!

Mvh
Tobias

Lars Gyllenhaal sa...

Hej Tobias, tror den finns kvar på SVT Play. Mvh, Lars

Unknown sa...

Inslaget från Blekingenytt finns här:
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/unik-film-om-jakten-pa-grodmannen

/Ulf

Unknown sa...

Inslaget från Blekingenytt:

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekingenytt/unik-film-om-jakten-pa-grodmannen

/Ulf

StaffanE sa...

Sas det inte att han var och jaga bort ryssar från ett flygfält under sin tid i SAS? De var inte rädda för en ensam Engelsman men att man skickade dit Främlingslegionen och fick det gjort. Tror att det var i Kosovo.

Lars Gyllenhaal sa...

Hej StaffanE, James Blunt tillhörde inte SAS på Balkan och jagade inte bort ryska trupper. Du kanske tänker på någon annan?
Mvh,
Lars