fredag 12 juni 2015

Svensk frivillig hedrad

Jan när han till Narvik återbördade den Luger han erövrat vid Narvik.

Jan Danielsen, svensk frivillig i finska vinterkriget och vid Narvik, har nu hedrats av Norge med en ny medalj. Som författare till boken om honom, Jan och Nordens frihet, gläds jag åt detta liksom den nyliga artikeln om Jan i en av Norges största tidningar (enbart början finns öppet på nätet).

Innan semestern helt "tar över" vill jag bara tacka alla läsare av mina artiklar, min blogg och mina böcker som har hört av sig. Det kommer i regel dagligen ett antal brev och meddelanden och det är mäktigt som författare att få uppleva en sån respons. Ber om ursäkt att mina svar rätt ofta blir sena och tyvärr händer det ibland också att minneslappar kommer bort. Men, jag läser alla brev och era upplysningar innebär rätt ofta nya uppslag och därmed nya artiklar etc.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag råkar ha minnen återberättade från en ung grabb som bodde närmast gränsen vid Malmbanan på norsk sida 1940, han är inte kvar nu, men jag inbillar mig att detta kan vara av intresse. Om du skickar ett mail till siooxab@gmail.com kan jag efter bästa förmåga återberätta detta. Hälsningar John Marstein