måndag 2 oktober 2017

Världens bästa stridsvagn 103-film

En bild jag tog första dagen jag fick köra en 103:a.

Hösten 1967 infördes stridsvagn 103 i armén. Därför är det synnerligen vältajmat att nu, 50 år senare, presentera en ny dokumentärfilm om den mest omdebatterade svenska stridsvagnen någonsin.

Stridsvagn 103 eller "stridsvagn S" är, oavsett vad man tycker om den, synnerligen tekniskt intressant och jag fördjupade mig därför så pass mycket i den att jag sökte till ett S-förband. Jag skulle egentligen ha blivit infanterist, men fick byta till Norrbottens pansarbataljon och 15 månader med stridsvagn 103. Jag trodde därför att jag sett det mesta om den i filmväg, men jag kan efter att ha fått se den nya filmen "Stridsvagn 103" intyga att den innehåller många filmsekvenser som jag aldrig tidigare har sett. Helt enkelt ovanligt sevärt för pansarintresserade.

En annan nyhet i senaste Pennan & Svärdet är nya boken Vildmark av Lars Fält och Ray Mears. Jag har den här och kan lugnt påstå att det är en både ovanligt innehållsrik och vacker bok med massor av så-gör-man genomgångar i både ord och bild.

För övrigt ser jag fram mot att läsa del 2 av Vägen mot undergången, med slaget om Stalingrad i fokus.

3 kommentarer:

Kristian sa...

Ska vi inte ta och damma av ritningarna, öka alla mått med 10% och stoppa i Rheinmetalls nya 130mm kanon? Ett aktivt försvarssysten på det och vi är redo.

Anonym sa...

Låter spännande- finns det någon länk till filmen? En titel man kan söka på? Är det SVT som producerat eller?
Mvh

RBTK80/81 sa...

Jag har bara en ytlig bekantskap med Strv 103 trots att jag passerat dessa i stort sett varje vardag i 345 dagar. Ett antal Strv 103 (runt ett halvt dussin) stod uppställda i vänstra skeppet i bergrummet på RMS/Lv 6 för utbildning av servomekaniker. Tydligen så var styrsystemet såpass komplicerat att Armén valde att utbilda teknikerna på Arméns Radar- och luftvärnsmekanikerskola i Göteborg som hade erfarenhet av bland annat CIG 760/PS 04 och sedermera RBS 70 som jag själv blev utbildad systemtekniker på.